Efterfrågan på kvalificerade ekonomer är generellt stor, ofta är de lediga jobben fler än...
5 tips till dig som ska anlita en interimskonsult
Har du behov att anlita en interimskonsult till verksamheten? Kanske har du redan tagit ett beslut i frågan och är i uppstarten. Oavsett vilket är det mycket att tänka på för att det ska bli bäst för både dig och interimskonsulten. Här har Jeanette Wahrenberg och Patrik Lilja på Invici i Malmö, prioriterat de fem som de tycker är viktigast att tänka på.
- Var beredd att snabbt göra tid i kalender för en träff och intervju – konsulter är sällan tillgängliga så lång tid innan nästa uppdrag.
- Var inte rädd att ta in konsulter som har lite mer än du tänkt i erfarenhet och kompetens – hellre lite för ”överkvalificerad” när det gäller konsultuppdrag.
- Skilj på konsultuppdrag och rekrytering – vid konsultuppdrag är ert fokus ”matchar konsulten ert kompetensbehov” – vi sköter resten som kontraktering, referenser, bakgrundskontroll etc.
- Tänk på att kompetens och erfarenhet är tyngdpunkt vid konsultuppdrag medan vid rekrytering kan det vara viktigare att kika djupare på personlighet.
- Förbered mottagande av konsult på effektivt sätt så att konsulten snabbt kommer igång och kan börja leverera.
Hör av dig till oss när du vill veta mer!